23مارس 2022- محققان یک مطالعه گذشته نگر روی بیش از 3100 فرد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی برای ارزیابی ارتباط بین استفاده از آنتاگونیست گیرنده ی مینرالوکورتیکوئید (MRA) و پیامدهای کلیوی انجام دادند. این تجزیه و تحلیل، ارتباطی را بین استفاده از MRA و کاهش خطر شروع درمان جایگزینی کلیه در زیر گروه های متعدد بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی را نشان داد. این یافته‌ها استفاده ازMRA ، را در برنامه‌های درمانی برای گروه‌های مختلف افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که تحت دیالیز نیستند، تقویت می‌کند.

درست همانطور که یک سیستم تصفیه آب برای فیلتر کردن آلاینده‌ها از آبی که می‌نوشید عمل می‌کند، کلیه‌ها نیز برای فیلتر کردن ضایعات و مایعات اضافی خون شما عمل می‌کنند. در بیماری مزمن کلیوی(CKD)، عملکرد کلیه در طول زمان مختل می شود و در نتیجه ی تجمع مایعات و مواد زائد اضافی، عواقب مضری بر عملکرد کلی بدن دارد. محققان ژاپنی مطالعه ای بر روی داده های دنیای واقعی از بیماران مبتلا به CKD انجام دادند تا تأثیر یک داروی معمول تجویز شده را بر پیامد این بیماری ارزیابی کنند.

در یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Hypertension، محققان دانشگاه اوزاکا ارتباط بین استفاده از آنتاگونیست‌های گیرنده مینرالوکورتیکوئید(MRAs)،- دسته‌ای از داروهایی که با سرکوب عملکرد هورمون استروئید آلدوسترون عمل می‌کنند-، و بهبود پیش‌آگهی کلیوی در افراد مبتلا به CKD را نشان دادند.

با پیشرفت CKD، شروع درمان جایگزینی کلیه (RRT)، که شامل دیالیز و پیوند کلیه است، ممکن است برای حمایت از زندگی افراد دارای نارسایی کلیه، ضروری باشد.  MRAها که شامل اسپیرونولاکتون، اپلرنون و کانرنوات پتاسیم هستند، معمولاً برای کاهش تورم، فشار خون و سطح پروتئین ادرار در افراد مبتلا به CKD استفاده می شوند. با این حال، ارتباط بین درمان MRA و شروع RRT،در یک جمعیت واقعی به طور کامل بررسی نشده است، این باعث شد تیم تحقیقاتی دانشگاه اوزاکا یک مطالعه گذشته‌نگر در مقیاس بزرگ در مورد استفاده از MRA در افراد مبتلا به CKD انجام دهند.

دکتر Tatsufumi Oka، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: ما یک تحلیل گذشته‌نگر از داده‌های بالینی از بیش از 3100 فرد مبتلا به CKD انجام دادیم. ما درمان MRA را در جمعیت های مختلف افراد مبتلا به CKD، از جمله افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی، و اختلال شدید عملکرد کلیه، ارزیابی کردیم.

محققان از یک مدل ساختاری حاشیه ای[1] برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین استفاده از MRA و شروعRRT  در زیر گروه های مختلف بیماران استفاده کردند.

دکتر Jun-Ya Kaimori، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: تحلیل ما نشان داد که استفاده از MRA با 28 درصد نرخ کمتر شروع RRT و 24 درصد نرخ پایین‌تر از نتایج ترکیبی شروع RRT و مرگ مرتبط است.

تیم تحقیقاتی کاهش خطر شروع RRT را در زیر گروه های مختلف افراد مبتلا به CKD مشاهده کردند، از جمله افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت و افرادی که عملکرد کلیوی آنها به شدت آسیب دیده بود. این یافته‌ها ارتباط استفاده از MRA و بهبود نتایج کلیوی را در جمعیت واقعی بیماران CKD با زمینه‌های مختلف سلامت نشان می‌دهد. به طور کلی، این مطالعه از استفاده ازMRAs ، در برنامه‌های درمانی برای گروه‌های مختلف افراد مبتلا به CKD که تحت دیالیز نیستند، پشتیبانی می‌کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220323093641.htm

 



[1] marginal structural model